Kontrola vozidla před koupí

Jak kontrolujeme ojeté vozy a jak si je můžete prověřit sami

V našem autobazaru klademe maximální důraz na to, abychom prodávali pouze pečlivě prověřená a spolehlivá vozidla. Každé auto, které zařadíme do nabídky, projde důkladnou kontrolou, aby bylo zajištěno, že odpovídá našim přísným standardům. Zastáváme poctivost a transparentnost, a proto vám zde popíšeme, jakým způsobem kontrolujeme vozidla, která nabízíme. Tento postup můžete snadno aplikovat i vy, pokud se rozhodnete kupovat auto od jiného prodejce.

Před koupí ojetého vozidla je důležité provést důkladnou kontrolu, která vám může ušetřit nemalé peníze, čas a případné komplikace spojené s poruchami, které by mohly nastat v budoucnu. Tento proces vyžaduje pozornost k detailům a znalosti o tom, co hledat. Následující článek vám přiblíží klíčové kroky, které by měly být součástí každé inspekce ojetého vozu před jeho koupí.

1. Kontrola historie vozidla

Prvním krokem před jakoukoli fyzickou kontrolou vozidla je získání kompletní historie daného automobilu. Několik firem (Cebia,  CarVertical atd...) nabízí online služby, které umožňují prověřit historii vozidla podle jeho VIN (Vehicle Identification Number) čísla. Díky těmto službám můžete zjistit:

  • Počet předchozích majitelů: Časté změny majitelů mohou indikovat problémy s vozidlem.
  • Nehody: Pokud bylo vozidlo vážně poškozeno při nehodě, může to ovlivnit jeho bezpečnost a hodnotu.
  • Záznamy o údržbě: Některé autorizované servisy poskytují informace o servisních prohlídkách.
  • Stav tachometru: Podvodné stáčení tachometru je stále častým problémem. Historie vozidla může odhalit nesrovnalosti ve stavu najetých kilometrů.

Bohužel tyto online služby někdy nemohou důkladně prověřit historii vozidel, které byly provozované v zahraničí. Proto je nejbezpečnější kupovat vozidla zakoupena a provozována u nás doma v ČR.

2. Vizuální kontrola exteriéru

Po prověření historie vozidla přichází na řadu samotná kontrola jeho stavu. Vizuální kontrola exteriéru vozu vám může poskytnout mnoho informací o tom, jak bylo auto udržováno a jestli bylo vystaveno nehodám.

  • Koroze: Důkladně zkontrolujte všechny části karoserie, zejména prahy, podběhy a spodní část dveří. Koroze může výrazně zkrátit životnost vozidla a opravy mohou být nákladné.
  • Kontrola data výroby předních světlometů: Kontrola data výroby předních světlometů je jednoduchý, ale často opomíjený způsob, jak zjistit, zda bylo vozidlo v minulosti bouráno a zda došlo k výměně dílů. Každý světlomet má na svém těle vyražené datum výroby. Tento údaj by měl odpovídat roku výroby vozidla. Pokud zjistíte, že světlomety mají rozdílné datum výroby nebo jsou mladší než samotné auto, může to naznačovat, že vozidlo prošlo opravou po nehodě, během které byly světlomety vyměněny. Tento detail vám pomůže odhalit případné opravy, které nemusí být na první pohled viditelné.

20241021_170657

  • Nesrovnalosti v laku: Rozdílný odstín barvy nebo zvlnění na povrchu karoserie může indikovat opravu po nehodě.
  • Stav oken a světlometů: Praskliny, škrábance či mlžení světlometů mohou ovlivnit viditelnost a bezpečnost jízdy.
  • Kola a pneumatiky: Pneumatiky by měly být rovnoměrně opotřebené. Nerovnoměrné opotřebení může znamenat problémy s geometrií kol nebo odpružením. 
  • Kontrola laku pomocí měřičky tloušťky laku: Kontrola laku pomocí měřičky tloušťky laku je skvělým způsobem, jak odhalit případné opravy karoserie po nehodách, které by nemusely být na první pohled viditelné. Tato měřička umožňuje přesně změřit tloušťku laku na různých částech vozu a odhalit místa, kde byl lak přestříkán nebo opravován. Běžná tloušťka laku se pohybuje mezi 90–150 mikrony. Pokud naměříte výrazně vyšší hodnoty, může to znamenat, že auto prošlo lakováním. Kontrola laku tímto způsobem vám může poskytnout cenné informace o historii vozu a případných skrytých opravách.

20241021_165908

3. Kontrola interiéru

Interiér vozu může prozradit, jak s autem bylo zacházeno, a může také odhalit skryté problémy, které by mohly ovlivnit váš komfort a bezpečnost.

  • Stav sedadel: Opotřebená sedadla mohou znamenat vyšší nájezd kilometrů, než je uvedeno na tachometru.
  • Funkčnost ovládacích prvků: Zkontrolujte, zda fungují všechna tlačítka a ovládací prvky (okna, klimatizace, rádia, světla atd.).
  • Zápach v interiéru: Zápach cigaretového kouře, vlhkosti nebo plísně může být obtížné odstranit a může svědčit o problémech s těsností vozu nebo dlouhodobém zanedbání údržby.

4. Kontrola motoru a technických částí

Kontrola motoru a dalších klíčových technických částí je jedním z nejdůležitějších kroků, jak se vyhnout skrytým problémům a nákladným opravám.

  • Motorový olej: Zkontrolujte hladinu oleje a jeho barvu. Pokud je olej příliš tmavý nebo kalný, může to svědčit o tom, že nebyl pravidelně měněn.
  • Kapaliny: Prověřte hladiny chladicí kapaliny, brzdové kapaliny a kapaliny do ostřikovačů. Pokud jsou hladiny nízké, může to znamenat únik nebo zanedbanou údržbu.
  • Kontrola mrazuvzdornosti chladicí kapaliny: Dalším krokem při prověřování ojetého vozu je kontrola stavu chladicí kapaliny, konkrétně její mrazuvzdornosti. Pomocí refraktometru můžete zjistit, do jaké teploty je kapalina odolná proti zamrznutí. Správně udržované vozidlo by mělo mít chladicí kapalinu, která zvládne mráz kolem -25 °C a nižší. Pokud tester ukáže vyšší hodnoty (např. jen do -5 °C), může to znamenat, že nebyla provedena výměna kapaliny v rámci běžného servisu. Tento test vám tak pomůže zjistit, zda bylo vozidlo pravidelně a správně servisováno, nebo zda jeho údržba byla zanedbána.

20241021_170825

  • Zvuky motoru: Při startování motoru a jízdě věnujte pozornost nezvyklým zvukům, jako jsou klepání, syčení nebo pískání. Tyto zvuky mohou signalizovat problémy s rozvody, výfukovým systémem nebo turbodmychadlem.
  • Výfukové emise: Zkontrolujte barvu kouře vycházejícího z výfuku. Modrý kouř znamená spalování oleje, což může indikovat vážné problémy s motorem. Bílý kouř signalizuje problém s chladicí kapalinou, což může znamenat například prasklé těsnění pod hlavou válců.
  • Kontrola vozidla pomocí diagnostiky: Kontrola vozu pomocí diagnostického přístroje je další efektivní způsob, jak zjistit skryté problémy, které by se při běžné vizuální prohlídce nemusely projevit. Připojením diagnostického zařízení k vozidlu můžete zkontrolovat řadu důležitých systémů, jako jsou motor, převodovka, brzdový systém nebo elektronika. Diagnostika dokáže odhalit chybové kódy, které signalizují problémy, například se vstřikováním paliva, emisním systémem nebo ABS.

20241021_171916

5. Kontrola podvozku

Podvozek je často opomíjenou částí při inspekci ojetého vozu, přesto hraje klíčovou roli v jízdních vlastnostech a bezpečnosti.

  • Nápravy a odpružení: Zkontrolujte korozi nápravnice a dalších dílů podvozku. Koukněte zda z tlumičů neuniká olej.
  • Brzdový systém: Zkontrolujte stav brzdových kotoučů a destiček. Silně opotřebované brzdy budou potřebovat výměnu.
  • Výfukový systém: Prohlédněte, zda není výfukový systém prasklý nebo rezavý. Jakékoliv úniky v tomto systému mohou mít negativní vliv na výkon motoru a zvyšovat spotřebu paliva.

6. Zkušební jízda

Zkušební jízda je nepostradatelnou součástí kontroly ojetého vozu. Poskytne vám nejlepší představu o tom, jak se auto chová v různých podmínkách a zda se nevyskytují skryté problémy, které nebyly patrné při vizuální inspekci.

  • Řízení: Při jízdě zkontrolujte, zda auto drží přímý směr, nebo zda "táhne" na jednu stranu. To by mohlo znamenat problémy s geometrií kol nebo poškozením podvozku.
  • Převodovka: Pokud je vůz vybaven manuální převodovkou, zkontrolujte, zda se řadí plynule a bez odporu. U automatické převodovky by měly být změny rychlostí hladké a bez zpoždění.
  • Brzdy: Zkuste několikrát prudce zabrzdit a sledujte, jak se auto chová. Chvění volantu při brzdění může znamenat opotřebení brzdových součástí nebo problém s podvozkem.
  • Odpružení: Při jízdě přes nerovnosti by mělo odpružení vozidla absorbovat nárazy hladce, bez zvuků jako je klepání nebo bouchání.

7. Kontrola dokumentace

Kromě fyzické kontroly vozu je důležité věnovat pozornost i dokumentaci. Ujistěte se, že prodávající má všechny potřebné doklady:

  • Technický průkaz: Tento dokument obsahuje důležité informace o vozu, včetně jeho specifikací a registrací.
  • Servisní knížka: Pravidelně vedená servisní knížka dokládá, že vozidlo prošlo předepsanou údržbou. Pokud chybí, může být těžké zjistit, zda byly důležité opravy provedeny. U novějších vozidel jsou většinou vedeny pouze digitální servisní knihy. 
  • Záruky: Pokud je na vozidle ještě platná záruka, ověřte si její podmínky.

Závěr:

Nezapomeňte, že důkladná kontrola vozu před jeho koupí může ušetřit mnoho starostí a peněz. V našem autobazaru dbáme na to, aby každý vůz prošel všemi uvedenými kroky, a vy si tak mohli být jisti, že kupujete kvalitní a prověřené auto. Věnujte tedy kontrole pozornost, ať už kupujete auto od nás, nebo od jiného prodejce.

Radek Štantejský, jednatel firmy VERIVON s.r.o.